Witaj na forum TF2.com.pl
Jeżeli jesteś nowy, pamiętaj, by przeczytać poradnik dla nowicjuszy.
Przed zadaniem pytania skorzystaj z wyszukiwarki i TF2 Wiki.

Mega poradnik dla wszystkich nowicjuszy

Baza poradników dla graczy tworzona przez naszych forumowiczów.
Regulamin działu
W tym dziale zamieszczamy tylko gotowe poradniki.

Mega poradnik dla wszystkich nowicjuszy

Postprzez Xantraz » 27 czerwca 2011, o 22:37

Z dniem 23 czerwca 2011, Team Fortress 2 stało się grą free2play, o czym już zapewne słyszeliście. Oznacza to, że w grę możemy grać za darmo, jednakże z pominięciem pewnych dodatkowych możliwości. W przeciwieństwie do innych gier F2P, TF2 wcale nas znacząco nie spowalnia i dalej pozwala się rozkoszować tą grą tak, jak graczom posiadającym konta premium (przykładowo - w Battlefield Play4Free za lepsze bronie musimy płacić, a walutą w grze możemy je tylko na krótko wypożyczać). Oznacza to też spory i ciągły napływ nowych i zielonych graczy, którzy z pewnością będą mieli wiele pytań, nie bez powodu - pomimo bycia FPSem, gra jest w pewnych aspektach niezwykle skomplikowana. W związku z tym podjąłem próbę skondensowania najważniejszych rzeczy w jeden, wielki poradnik. Szybko streści wam on historię TF2, przedstawi tryby gry, czy opowie o movemencie.


Co więc na wstępie powinniście o niej wiedzieć? (kliknijcie na punkt, a on automatycznie was odniesie do postu przeznaczonego danej kategorii)
1. Krótka historia (Czym jest TF2; różnice między f2p a premium)
2. Klasy (opis klas w grze)
3. Typy map i rozgrywek (skondensowane najbardziej, jak się dało)
4. Efekty, trafienia krytyczne (czyli opisanie dlaczego "ekran ci mruga i hp znika")
5. Drop, crafting, trading (gra w grze)
6. Scena ligowa
7. Konfiguracja gry, rozwiązanie problemu z niskimi fpsami/błędami (i gotowe odpowiedzi na pewne błędy)
8. Movement, trickjumping (done by pr0!)
9. Modyfikacje (HUD, hitsoundy, combat text, inne)
10. Gratisy (poradnik czapkowy, przydatne linki)


Pomóż nam rozbudowywać ten temat - jeżeli wciąż macie jakieś pytanie, na które w tym temacie nie odpowiedziałem, sugestie, zastrzeżenia - dziel się z nimi w tym temacie: viewtopic.php?f=47&t=5431

adriano66:
autorem poradnik jest Xantraz, jeżeli gdzieś go widzieliście, znaczy, że ktoś go bezprawnie skopiował
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

1. Krótka historia

Postprzez Xantraz » 27 czerwca 2011, o 22:59

1. Krótka historia


Team Fortress 2 to klasowy FPS wydany w październiku 2007. Jest to sequel moda Team Fortress, którego korzenie sięgają jeszcze Quake'a 1. Odbiegła też od swojego realistycznego stylu, przenosząc się w lata 60-te i styl typowo kreskówkowy. Już na starcie gra zebrała mnóstwo pozytywnych opinii, po niedługim czasie została okrzyknięta jedną z najlepszych gier multiplayerowych wszech czasów.

Klas do dyspozycji mamy dziewięć - skauta, żołnierza, pyro, demomana, grubasa, inżyniera, medyka, snajpera i szpiega.

W roku 2008 zaczęły się zmiany - każda klasa co kilka miesięcy otrzymywała nowy zestaw broni, a każda z nich wymuszała zupełnie nową taktykę. Podczas któregoś update'u otrzymaliśmy drop itemów i możliwość tworzenia czapek. Następnie otrzymywaliśmy... coraz więcej broni i czapek, których dziś łączna ilość przekracza 350, dodając do tego mnóstwo możliwości customizacji przedmiotów poza broniami.
Ciągłe aktualizacje to jeden z istotniejszych aspektów tej gry, nie jest niczym niezwykłym, że co tydzień wydawane są poprawki do gry, dodawane nowe przedmioty, itd.

Poza czapkowaniem i niszczeniem oponentów na serwerach możemy się pobawić w grę ligową - stale grane są turnieje (więcej o nich w punkcie 6.), a na polskiej scenie nieraz organizowane są różne eventy.

Pomimo pewnych aspektów, które nie zawsze podobają się graczom, gra jest dalej kochana przez miliony osób. Dajcie jej szansę, a przypuszczam, że szybko ich zrozumiecie!


Różnice między kontem free2play, a kontem premium
Plecak na koncie f2p jest ograniczony z 300 do 50 miejsc. Możemy wytwarzać tylko bronie, nie możemy wytwarzać czapek, czy konkretnych, rzadszych itemów. Nie możemy również handlować i podarowywać prezentów - możemy jedynie otrzymywać coś na nasze konto (jeżeli ktoś oczywiście jest na tyle dobroduszny, by dać nam to za darmo). Z random dropu wypadają nam tylko bronie. Oznacza to mniej więcej, że w samej grze mamy równe szanse!

"Nie możemy handlować, nie mamy broni i mamy równe szanse?"
Otóż podstawowe zestawy broni są do zdobycia poprzez zbieranie achievementów (osiągnięć). Tym sposobem możecie w pewnym czasie zdobyć 27 broni, co zdecydowanie zwiększy wasze szanse. W międzyczasie przedmioty będą wam też wypadały poprzez drop, również te nowe. Poza tym zaskakująco duża ilość graczy faworyzuje podstawowe bronie - podstawowe zestawy broni są wystarczająco zbalansowane, aby móc skutecznie fragować swoich przeciwników.

"Dobrze, a co, jeżeli jednak chcę posiąść konto premium?"
Żaden problem, wystarczy kupić TF2 w zestawie z Orange Boxem (ok. 60 złotych wraz z Portalem, Half-Lifem 2 i dodatkami), PaySafeCard (czy starczy mi karta za 20 zł?), bądź też za pomocą PayPala lub karty płatniczej dokonać przelewu min. 5€ na Steam Wallet i zakupić coś w Mann Co. Store (wewnętrznym sklepie TF2).

"Czy konto premium jest do czegoś niezbędne?"
Jedynie do wytwarzania czapek, rzadszych przedmiotów i handlu z graczami. Inaczej mówiąc, jeżeli cię to nie interesuje, free2play w zupełności ci wystarczy.

Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 21:55 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

2. Klasy oraz ich bronie, pozyskiwanie broni

Postprzez Xantraz » 27 czerwca 2011, o 23:06

2. Klasy oraz ich bronie, pozyskiwanie broni

Moglibyśmy tu wiele napisać, lecz wszystko zostało już fantastycznie opisane i przetłumaczone przez twórców TFowej Wiki - czemu więc mielibyśmy marnować ich ciężką pracę? Tam też znajdziecie odnośniki do każdej broni z dokładnym opisem jej działania.
Skaut
Żołnierz
Pyro
Demoman
Gruby
Inżynier
Medyk
Snajper
Szpieg



"Jak zdobyć te bronie?"
Możecie cierpliwie czekać, aż wręczy je wam random drop, albo wykonywać osiągnięcia.

"Czym są te osiągnięcia?"
To zestaw pewnych zadań, poprzez których wykonywanie otrzymujemy kamienie milowe, a następnie bronie przypisane do tychże kamieni. Dotyczą one konkretnych klas i polegają na przykład na spaleniu kilkuset osób pyro, czy zabiciu kilku osób w krótkim czasie bądź w wyznaczony sposób. Pełen ich opis znajdziesz tutaj i w grze, wraz ze szczegółami odnośnie ich wykonania.

"Można to jakoś przyspieszyć?"
Jeżeli bardzo chcesz, możesz zawędrować na serwery achievementowe i wbić je wszystkie w kilkanaście minut. Zniszczy ci to trochę statystyki, możesz je jednak później zresetować.

"Ale to jakieś 30 broni, a w grze jest blisko 100!"
Patrz punkt o craftingu.


Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

3. Typy map i rozgrywek

Postprzez Xantraz » 27 czerwca 2011, o 23:58

3. Typy map i rozgrywek


CP (Control Point)

Na mapie znajdują się metalowe kręgi (punkty kontrolne), a zadaniem zespołów jest ich zajmowanie bądź obrona. Tryb ten dzieli się na dwa - 5-CP oraz Atak-obrona.
Tryb 5-CP: Każda drużyna rozpoczyna z dwoma punktami, a punkt środkowy pozostaje nieprzejęty. Gra rozpoczyna się walką na środku, a drużyna, która przejmie ten punkt ma możliwość ataku kolejnego punktu. W tym trybie możemy atakować jedynie połączone ze sobą punkty, tych bardziej oddalonych nie możemy. Gra kończy się w momencie, gdy team RED lub BLU zajmie ostatni punkt przeciwników.
Tryb Atak-obrona: Drużyna RED broni, a drużyna BLU atakuje. BLU otrzymuje wyznaczony czas na zajęcie punktów pobocznych, który odblokuje ostatni pkt do zajęcia (np. cp_gravelpit), lub zajmowanie kolejnych po sobie punktów w kolejnych etapach (np. cp_dustbowl z 3 etapami). Każdy zajęty punkt dodaje czas na zajęcie następnych. Gra kończy się w momencie upływu czasu (wygrywa RED) lub zajęciem ostatniego punktu (wygrywa BLU). Po ostatniej rundzie strony są zamieniane.

Zajmowanie punktów zajmuje trochę czasu i zależne jest od osób stojących w jego okolicy (wyznaczonej często czarno-żółtymi liniami). Im więcej osób na punkcie, tym szybsze jego zajęcie. Skaut oraz pewne klasy ze specjalnymi broniami dostają mnożnik x2, zajmują wtedy punkt z prędkością 2 stojących na nim osób.

CTF (Capture the Flag)

Obie drużyny znajdują się na symetrycznej mapie, a w ich bazie leży teczka z tajnymi informacjami (Intelligence, czyli TFowa flaga). Gra polega na zabraniu teczki przeciwników i doniesienie jej do swojej teczki. Gra kończy się standardowo po 3 capture'ach lub po 30 minutach (wtedy wygrywa drużyna z większą ilością doniesionych teczek)
Główną różnicą od innych CTFów jest to, że upuszczona teczka nie wraca do bazy od razu po dotknięciu jej przez ich właścicieli. Leży ona na miejscu upuszczenia przez 60 sekund, wartość ta jest resetowana po każdym upuszczeniu.

PL (Payload) oraz PLR (Payload Race)

Payload: Przypomina to tryb Atak-obrona, jednak zamiast zajmowania punktów przepychamy wózek. Im więcej osób przy nim stoi, tym szybciej jedzie do przodu. Jeżeli przez dłuższy czas do wózka nikt nie podchodzi, wózek zaczyna się cofać. Ponownie gra kończy się upływem czasu lub przepchaniem wózka do ostatniego punktu.
Tryb Payload Race wyścig wózków, wygrywa drużyna, która pierwsza dopcha swój wózek do ostatniego punktu. Wózek tym razem nie cofa, ale może zjeżdżać, jeśli przestanie być pchany na podjeździe. Jeżeli mapa składa się z kilku stage'ów, wygrana drużyna z poprzedniego ma już lekko przesunięty wózek.

Arena:

Obie drużyny respawnują się po przeciwnych stronach mapy. Tryb polega na zabiciu wszystkich oponentów bądź zajęciu punktu. Gra kończy się wraz ze śmiercią jednego zespołu (wygrywa przeciwny), zajęciem środkowego punktu (wygrywa drużyna zajmująca), bądź remisem (jeżeli ostatni gracze zginą w tym samym momencie, lub minie wyznaczony czas). W tym trybie czasem jest aktywowany tryb First Blood - pierwszy zdobyty frag gwarantuje zabójcy kryty (czytaj niżej) na 5 sekund. Całość odbywa się na zasadzie nagłej śmierci - po śmierci respawnujemy się dopiero w następnej rundzie.

KOTH (King of the Hill):

Kolejny tryb rodem z Quake'a. Ponownie znajdujemy się po dwóch sąsiednich stronach symetrycznej mapy, a na środku znajduje się punkt kontrolny. Naszym zadaniem jest zajęcie punktu i utrzymanie go przez czas określony przez serwer. Przeciwnicy mogą punkt odbić i sprawić, że to ich czas zacznie upływać. Wygrywa oczywiście drużyna, która pierwsza utrzyma punkt przez określony czas.

TC (Territorial Control):

Tryb nieco zapomniany i nierozwijany od jakiegoś czasu. Drużyny respią się w sąsiadujących ze sobą bazach. Naszym zadaniem jest zajęcie punktu przeciwnika. Po jego zajęciu przemieszczamy się na kolejny stage, wnikający coraz głębiej do bazy wroga. Gra kończy się w momencie zajęcia ostatniego punktu przeciwnika. Gra wygląda jak bardziej rozbudowany tryb 5-CP.

SD (Doomsday):

Po 45-sekundowym setupie pojawia się w określonym punkcie teczka z Australium. Drużyna, która jako pierwsza go podniosła musi donieść go do rakiety, aby ją odpalić (a wcześniej przeżyć nieco czasu na podnoszącej trzymającego windzie). Po upuszczeniu Australium drużyna ma 15 sekund, by podnieść ją ponownie, w innym przypadku wraca ona na miejsce, w którym można było ją podnieść na start.

MvM (Mann vs Machine)

Z wielkiego kosmicznego statku nadciągają w twoję stronę, a twoim zadaniem jest ich zatrzymać przez wrzuceniem bomby do twojego włazu. Z każdego robota wypada gotówka, którą możemy wydawać przed i w trakcie fali na upgrade broni, odporności na konkretny damage, czy power upy (kryty, uber, ammo refill, czy tele na respa).
Dodatkowo możemy zakupić specjalne bilety, które pozwolą nam zagrać na oficjalnych serwerach Valve, uzyskać dodatkowy drop przedmiotów, odznaki, czy robotyczne strange bronie.

Jeszcze bardziej rozbudowany opis tutaj, na Wiki.

Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 21:56 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

4. Efekty oraz trafienia krytyczne

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 00:21

4. Efekty oraz trafienia krytyczne

Na serwerach wielokrotnie natraficie na lecące rakiety, które w mig rozwalają naraz 5 osób, albo skauta niszczącego nas jednym strzałem. Oznacza to, że trafiliśmy na kogoś z trafieniami krytycznymi (krytami) bądź mini-krytycznymi (minikrytami). Trafienie krytyczne to trafienie o sile 300% bazowego strzału. Minikryt to trafienie wzmocnione o 35%. Trafienie krytyczne przypadają losowo, bądź otrzymujemy je zależnie od broni (leczący nas medyk odpala ładunek z Kritzkriega, zabijemy kogoś rękawicami KGB...), trafienia minikrytyczne zależą już wyłącznie od broni.
Warto dodać, że nielosowe trafienia krytyczne możemy przewidzieć - broń przeciwnika wyraźnie się świeci oraz posiada charakterystyczne 'iskry' wokół siebie.

Gra posiada serię innych efektów wywołanych przez niektóre bronie:
  • Buff/Overheal (przeciwnicy/pobratymcy mają naokoło siebie czerwone/niebieskie krzyże) - oznacza to, że przeciwnik jest nadleczony - posiada on ponad 100% swojego bazowego zdrowia.
  • Afterburn (ekran naokoło się pali): Wywoływany wszystkim, co podpala. Jesteśmy podpaleni, ubywa nam hp dopóki nie podniesiemy apteczki, bądź nie minie efekt.
  • Jarate (pożółkły, pofałdowany ekran): Wywoływane jest przez celny naładowany strzał z Sydnejskiego Usypiacza bądź będąc trafionym Sikwondo. Wszystkie trafienia, które otrzymamy liczą się jako trafienia minikryty.
  • Mad Milk (ikonka białej kropli przy stanie zdrowia): Otrzymujemy po byciu oblanym Wściekłym mlekiem. 66% zadanego tobie damage'u przez przeciwnika trafia do niego w formie zdrowia.
  • Krwawienie (ekran 'mrugający' na czerwono): Wywołane jedną z broni powodującą krwawienie. Ubywa nam po kilka hp dopóki efekt się nie skończy, bądź nie weźmiemy apteczki.
  • Oznaczenie (czaszka przy stanie zdrowia): Wszystkie normalnie otrzymywane obrażenia zamieniają się w minikryty.
  • Buffy (poświata wokół naszych nóg): Stwarzane przez żołnierza bądź medyka. Zależne od wyposażenia żołnierza - Sztandar Chwały zapewnia nam minikryty, Concheror daje speed buffa i zamienia część obrażeń w zdrowie dla nas, Wsparcie Batalionu redukuje zadawane nam obrażenia. Medyk może na Amputatorze aktywować drwinę, aby nas uleczyć.
Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 21:57 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

5. Drop, crafting, trading

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 00:58

5. Drop, crafting, trading


Drop - O, makrela mi dropła!


Czyli trochę RPG w FPSie. W grze istnieje system dropu. Na jakiej zasadzie on działa? Otóż co 15-75 minut podczas gry mamy szansę na otrzymanie losowego przedmiotu. Może to być broń, skrzynka, farba, nametag, czapka, taunt... Ale powoli. System ten pozwala po pewnym czasie stworzyć sobie kolekcję czapek, wytworzyć bronie, bądź przy odrobinie szczęścia otrzymać wcześniej to, czym chcielibyśmy postrzelać, a nie posiadamy tego. Drop działa przez ok. 11 godzin gry w ciągu tygodnia i jest resetowany w czwartek o 1 w nocy.
Przedmioty te magazynujemy w plecaku. Bronie wiadomo do czego służą. Co z resztą?
[list][*]Czapki służą do noszenia na głowie (duh)
[*]Miscellaneous items służą do noszenia poza czapką
[*]Farby pozwalają pomalować część czapek i misców
[*]Etykietki z nazwą i opisem, czy naklejki pozwalają nam przyozdobić przedmiot o nazwę, opis, bądź obrazek.
[*]Skrzynki to loteria TFowa. W sklepie Mann Co Store możemy kupić klucze do jej otwarcia. W skrzynkach znajdują się różne, wyżej wymienione rzeczy.
[*]Dziwne bronie - naliczają one zabójstwa i po przekroczeniu pewnej ilości zmieniają automatycznie nazwę. Można dodać do nich dziwne części, które naliczają konkretne rodzaje zabójstw, jak np. zabójstwa snajperów, czy zabójstwa pod wodą.

Wytwarzanie (crafting) - wirtualny Słodowy


Crafting pozwala nam wytworzyć konkretne bronie, bądź czapki. Nie jest to aspekt, który można szybko i dokładnie wyjaśnić, polecamy więc lekturę tej oto strony Wiki oraz skorzystanie z tej strony, która podpowie wam, jak i co scraftować.


Handel (trading) - Free itemz plox

Z racji wkroczenia do gry tak potężnej ilości przedmiotów, gracze bez możliwości wymiany ich między sobą byliby naprawdę smutni. Dlatego więc wraz z farbami, czy etykietkami Valve wprowadziło system handlu. Pozwala on nam przy odrobinie chęci kupić pożądane przez nas bronie, czy czapki. Niestety, gracze f2p będą w pewnym stopniu ograniczeni i będą mogli jedynie otrzymywać przedmioty. Ponownie odsyłamy do artykułu na Wiki (nauczy was też jak unikać oszustów!) oraz działu Trading na oficjalnym forum Steam (język angielski). My również posiadamy osobny dział, w którym śmiało możecie zadawać pytania oraz wrzucać swoje oferty w tematach o handlu.
Część itemów pozostaje niemożliwa do wysłania. Są to głównie rzeczy z osiągnięć, czy itemy przyłączone do spreorderowanej gry. Można je zapakować używając papieru do pakowania, osoba, a zapakowany prezent będzie miał podpis "gifted by: <twój nick>". Niektórych przedmiotów ze sklepu (i niektórych przedmiotów w ogóle) nie można zapakowywać. Przedmioty ze spreorderowanych gier często można wymieniać po premierze gry lub parę dni później - wystarczy odrobina cierpliwości.


Dlaczego komuś latają muchy, drugiemu łeb się pali, a trzeci propaguje pokój?

Właśnie odkryłeś jedyny powód dla którego ludzie otwierają wcześniej wspomniane skrzynki. Są to tzw. unusuale (u nas przetłumaczone na Rzadki Okaz). Jest to czapka z przypiętym do niej efektem cząsteczkowym. Efekty mogą być różne - muchy, konfetti, energia, para wodna, dym, promienie słońca, czy płomienie. Szansa na drop takiej czapki ze skrzynki wynosi... 1%, co nie zmienia faktu, że czapek w grze jest już bardzo dużo. Pełną listę efektów znajdziesz tutaj. Warto podkreślić, że każda z nich jest naprawdę sporo warta.



Jakość przedmiotów - ej skąd masz zielone literki?

Nie inaczej jak poprzednio, również odsyłamy do Wiki.


(Na wszystkich tych stronach wymagane jest logowanie poprzez konto Steam. W przypadku tych stron jest to w pełni bezpieczne, ale nie musi być w przypadku innych. Zawsze sprawdzaj, czy logowanie odbywa się pod protokołem https i czy dana strona należy do Valve Corporation, o czym przeglądarka cię poinformuje po kliknięciu ikonki obok URL)

Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 22:01 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

6. Scena ligowa

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 01:41

6. Scena ligowa


W życiu niektórych graczy przychodzi moment, w którym uznaje on, że puby mu nie wystarczają i szuka on rozrywki na wyższym poziomie. Czegoś z teamplayem, doskonałą komunikacją, wymagającą większych umiejętności, niż bieganie pyro po mapie. Oto skrócony poradnik wprowadzający do gry competitive:
TF2 odbywa się w trybie 6v6. Limit klas - 1 na medyka i demomana, 2 na każdą pozostałą. Klasycznym 'zestawem' jest 2 żołnierzy, 2 skautów, 1 demoman i 1 medyk. Zmiany na powiedzmy snajpera, czy pyro odbywają się między żołnierzami i skautami. Grane są głównie mapy 5-CP (limit czasowy 30 minut, limit wygranych - 5 rund przewagi), a zaraz potem CTF (do 3 capture'ów, wygrywa drużyna, która pierwsza wygra 2 takie rundy); Atak-obrona (z tzw. Stopwatchem. Drużyna BLU ustala czas zajęcia konkretnej ilości punktów, później musi przez ten czas bronić je. Drużyny zamieniane są stronami, ponownie przeprowadzają taki atak. W przypadku remisu podczas cupa grana jest trzecia runda).
Rozkwit przeżywa również tryb Highlander. 9v9, limit klas - 1 na każdą. Popularnymi trybami są cp atak i obrona, payload i KOTH. Sam tryb działa jak nieco mniej serious-business-6v6 i nie kładzie tak ogromnego nacisku na szybkie rollouty, czy idealne airshoty, co pozwala się bawić również mniej wprawnym graczom.

Zanim jednak zaczniecie, proponujemy nauczyć się trickjumpingu (bardzo ważne!), przeczytać ten poradnik i pograć pickupy, czy pograć 6v6 w TF2Lobby. Jeżeli uważasz, że nie jesteś do końca gotowy do gry, możesz zawsze przyjść na pickupy i grzecznie poobserwować grę.

Isnieje wiele lig: ETF2L, UGC, ESEA, ESA. Regularnie startują na nich cupy i sezony, głównie 6v6, ale także Highlandery (wcześniej wspomniane 9v9), Ultiduo (2v2, drużyny składające się z solda i medyka toczą bój na mapie koth_ultiduo, przejmując i utrzymując punkt przez 3 minuty), BBall (2 soldy vs 2 soldy, zabawa odbywa się na mapie ctf_ballin i polega na przetransportowaniu teczki do kosza przeciwnika za pomocą rocketjumpów).


Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 22:04 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

7. Konfiguracja, configi

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 01:57

7. Konfiguracja, configi


Mam mało FPSów/Co zrobić jak mi gra zamula na moim drewnianym kompie?
Z pomocą nadchodzą configi Chrisa.


A co, jeżeli mam problem związany z internetem?
Zajrzyj tutaj.


A jeżeli mam jakiś drobny problem w grze?
Pierwszy sposób - uruchom grę/Steam/komputer ponownie. To rozwiązuje niektóre problemy.
Drugi sposób - Wejdź w Bibliotekę, kliknij PPM na Team Fortress 2 > Właściwości... > zakładka Pliki Lokalne > Zweryfikuj.
Jeśli nie - poszukaj na forum! Dopiero jak niczego na ten temat nie znajdziesz, to załóż nowy temat (pamiętaj, staraj się dobrze opisać problem, nazwać sensownie temat i podać konfigurację komputera).


Gra mi chodzi w porządku, ale chcę zmienić FOVa/widok broni/inną pierdołę, do której powinna wystarczyć komenda

Oto podstawowe komendy:


Kod: Zaznacz cały
//Konsole uruchamiamy w opcjach gry: opcje > zakladka "Klawiatura" > zaawansowane > uruchom konsole
//Notatki wstukuje w ten sposób (z '//' przed wiadomoscia). Tak mozecie je wklejac bezposrednio do configu, dzieki czemu nie pogubicie się w komendach.
//W czesci komend pod "klawisz" powinienes przypisac klawisz, ktory chcesz uzyc do danej funkcji. Jezeli jej nie potrzebujesz, dodaj '//' przed caly miniskrypt, albo go po prostu skasuj

//Ta komenda udostepnia szybka zmiane broni. Wartosc 0 wraca do starego trybu zmiany broni.
hud_fastswitch 1

//Ta komenda zmienia fov (TF2 ma aktualnie ograniczenie od 75 do 90 stopni). Defaultowo - 75
fov_desired 90

//Ta komenda zmienia fov broni (jezeli ma to dla ciebie znaczenie. Nie jest ograniczona liczbowo). Defaultowo - 54
viewmodel_fov 77

//Ta komenda wylacza widok broni. Wartosc 1 ponownie przywraca jej widok
r_drawviewmodel 0

//Ta komenda przerzuca widok broni ze strony prawej na lewa. Działa dopiero po wyjsciu z serwera i wejsciu ponownie. Defaultowo - 0
cl_flipviewmodels 1

//Ta komenda zmienia rozmiar HUDa. Defaultowo - 0
cl_hud_minmode 1

//Ta komenda aktywuje automatyczne przeładowywanie broni. Defaultowo - 0
cl_autoreload 1

//Ten miniskrypt pozwala na robienie crouchjumpingu poprzez wciskanie jednego przycisku (crouchjumping jest szerzej omowiony w dziale o trickjumpingu i movemencie).
alias "+crouchjump" "+jump; +duck"
alias "-crouchjump" "-duck; -jump"
bind "klawisz" "+crouchjump"

//Wylaczanie lub wlaczanie widoku broni
//Ten miniskrypt obniza tez defaultowy fov broni, bo ogien z lufy, czy plomien z miotacza dalej moze zaslaniac spory kawalek ekranu
r_drawviewmodel "1"
viewmodel_fov "77"
alias "modeloff" "r_drawviewmodel 0; viewmodel_fov 10; alias modeltype modelon"
alias "modelon" "r_drawviewmodel 1; viewmodel_fov 77; alias modeltype modeloff"
alias "modeltype" "modeloff"
bind "klawisz" "modeltype"

//Wylaczanie lub wlaczanie autoreloadu na jednym przycisku, przydatne chociazby na skaucie z FaN/Soda Popperem
cl_autoreload "1"
alias "reloadoff" "cl_autoreload 0; alias reloadin reloadon"
alias "reloadon" "cl_autoreload 1; alias reloadin reloadoff"
alias "reloadin" "reloadoff"
bind "klawisz" "reloadin"

//Recordstop - szybki bind pozwalajacy usunac pomniejsze bugi, takie, jak chocby niewidzialne postacie
//UWAGA - zatrzymuje nagrywanie demek!
alias "rstop" "record rstopdemko; stop"
bind "klawisz" "rstop"

/Ta seria komend umożliwia wam przypisanie konkretnego tekstu pod klawisz. W polach "klawisz" wpisz oczywiście klawisz, który chcesz używać do wklejania tekstu. Po say/say_team wpisz to, co chcesz wklejać.
bind "klawisz" "say lol"
bind "klawisz" "say_team heh"

//Na czat grupowy
bind "klawisz" "say_team lol"




Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 22:16 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

8. Movement i trickjumping

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 01:58

8. Movement i trickjumping

Crouch jump
Bajecznie prosty trik, który działa na każdej klasie, a znać go możecie z gier na silniku Goldsrc (Counter Strike, czy Half-Life). W trakcie skoku wciskamy klawisz kucania - dostajemy się takim skokiem na niewielkie przeszkody, których nie da się osiągnąć zwykłym skokiem (przykładowo - wózek z bombą, działka i zasobniki inżyniera, murki, poręcze).

Double jump
Umiejętność skauta. Prościej tłumacząc - w momencie, gdy wzbiliśmy się w powietrze, naciskamy spację ponownie, a skaut odbije się w powietrzu. Zdolność ta nadaje się wspaniale do osiągnięcia niedostępnych terytoriów (skaczemy blisko 2 razy wyżej, niż reszta klas), czy zmylenia strzelających w nas wrogów (klawiszami ruchu możemy decydować o kierunku lotu drugiego skoku, możemy więc lecąc w lewo nagle uskoczyć na prawą stronę). Można łączyć z crouchjumpem.

Triple jump
Jest możliwy z Atomizerem lub Siłą Natury. Pierwszy umożliwia nam to bez zbędnych numerów - po prostu naciskamy po raz kolejny klawisz skoku. Siła natury posiada tzw. knockback - formę odrzutu, która nas odpycha, gdy jesteśmy w locie. Możemy to wykorzystać, strzelając w locie pod odpowiednim kątem. Istnieje również nieco bolesna wersja triple jumpa dla Boston Bashera - należy przed drugim skokiem nim machnąć, zadając sobie jednocześnie damage. Zadanie damage'u delikatnie podbija naszą postać, co skutkuje wyższym skokiem.

Rocket jump
Manewr, który zapoczątkowała seria Quake, dostępny dla żołnierza. Jeżeli jeszcze nie wiesz, o co w nim chodzi - polega na wystrzeleniu sobie rakiety pod nogi w momencie skoku, co nas może, w zależności od chęci, przyspieszyć, wybić w górę, lub dostać się na ciężko dostępną przeszkodę. Manewr ten przydaje się do dostania się m.in. na kontenery na Granary, czy spiralę na Badlands w znacznie szybszy sposób. Może również służyć do ucieczki. Rocket jump zabiera 27-50hp. Crouchjump sprawia, że lecimy znacznie wyżej/dalej.
Podstawy skakania na rakietach

Sticky jump
Dostępny dla demo. Wygląda mniej więcej jak rocketjump, tym razem jednak kładziemy jedną bombę samoprzylepną na ziemi i detonujemy ją będąc nieco poza nią. Dwie bomby znacznie zwiększają nasz zasięg. Trzy bomby nas zabijają. Sam stick umożliwia nam skok taki, jak rocket jump. Crouchjump również sprawia, że lecimy znacznie wyżej/dalej.

Airstrafing
Gdy już lecimy, puszczamy klawisz odpowiedzialny za podążanie do przodu, zamiast tego wciskamy klawisz kierunkowy i obracamy się w tę samą stronę. W ten sposób skręcamy w trakcie skoku/lotu. Szczególnie przydatna umiejętność podczas rocketjumpingu/stickyjumpingu.

Rollout
TFowe określenie dojścia z respa na środkowy CP, korzystając z powyżej wymienionych jumpów. Rzecz absolutnie niezbędna, jeżeli chcecie zagrać mecz 6v6. Oto przykładowe rollouty dla żołnierza i demo
ETF2L s13 Demoman rollout
ETF2L s13 Soldier rollout


TF2 nie jest wprawdzie grą, która nadaje się do jakiegoś naprawdę skomplikowanego trickjumpingu, to możliwości sticky/rocketjumpingu pozostały duże, a scena zdążyła się nieco rozwinąć.
Możecie więc obejrzeć popisy zagranicznych trickjumperów (Tu,tu,tu,tu) oraz Polaków - Elevena (w poprzednich) i Arta (Tu i tu).


Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 22:18 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

9. Modyfikacje (HUD, Hitsoundy, Damage account, inne)

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 02:34

9. Modyfikacje (HUD, Hitsoundy, Damage account, inne)

HUD (Head's Up Display)

TF2 standardowo zawiera dwa HUDy - jeden zwykły, drugi pomniejszony. Po pewnym czasie jednak możemy dojść do wniosku, że wolelibyśmy coś wyraźniejszego. Możecie więc wgrać jeden z poniższych HUDów. Są cały czas wspierane i update'owane, muszą być poprawiane po każdym większym updacie. Screenshoty znajdziecie na stronach. Foldery z HUDem wrzucacie do waszego folderu Steam/steamapps/<twojlogin>/team fortress 2/tf/custom/<dowolna nazwa folderu>.

Broesel HUD
Community/Flame HUD
Garm3n HUD
Gman-G HUD
Franken HUD
Hudas Iscariote
HUD forum na ETF2L (jeżeli chcecie znaleźć więcej)


Hitsoundy
Tak, TF2 ma hitsoundy!
Plik hitsound.wav umieszczamy w X:\Steam\steamapps\NAZWA KONTA\team fortress 2\tf\custom\<dowolna nazwa folderu>\sound\ui
Kod: Zaznacz cały
/Tą komendą uruchamiamy hitsoundy
tf_dingalingaling "1"

Niektórym to wystarczy, ale innych będzie on denerwował. Wybierzcie więc jeden z załączonej paczki (link do załącznika jest na dole) i nazwijcie 'hitsound.wav'.
3 bonusowe komendy:
Kod: Zaznacz cały
/kontrola głośności hitsoundu
tf_dingaling_volume "0.75"
/kontrola tonu hitsoundu - polecam zmienić i zobaczyć o co chodzi. Używajcie wartości 1-225.
tf_dingaling_pitchmaxdmg "100"
tf_dingaling_pitchmindmg "100"


Combat Text:
Tyle RPG w FPSie!

Chodzi tu o zadany damage (lub wyleczenia) pokazane nad głowami oponentów bądź pobratymców.
Kod: Zaznacz cały
/A ta oto komenda to uruchamia
hud_combattext 1

Jeżeli uważacie, że jest niewyraźny, to tutaj macie rozwinięty poradnik jak to zmienić + jeden gotowy pliczek.
A tutaj zapraszam po inne hitsoundy, niż te w paczce
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 15 sierpnia 2013, o 22:23 przez Xantraz, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08

10. Gratisy

Postprzez Xantraz » 28 czerwca 2011, o 03:54

10. Gratisy

Czyli bardziej ciekawostki, niż poradniki.


10.1. Jak zdobyć darmowe czapki?
"Wy macie czapki. Ja też chcę!"

Proszę bardzo, oto szybkie poradniki jak zdobyć darmowe czapki:

Obrazek
Ghastly Gibus, dla każdej klasy - Zdobądź achievement Ghastly Gibus Grab w Team Fortress 2.
Chyba najprostsza czapka do zdobycia. Musicie zdominować osobę (zabić ją 4 razy, nie ginąc w międzyczasie z jej ręki), która posiada na głowie właśnie taką czapkę.

Obrazek
Alien Swarm Parasite, dla każdej klasy - Zdobądź achievement Hat Trick w grze Alien Swarm.
Znajdujemy gracza skłonnego do pomocy. Ściągamy i odpalamy razem z nim grę. Tworzymy w multi serwer co-op, przechodzimy dwie misje we dwójkę. Po zdobyciu achievementu możemy śmiało skończyć.

Obrazek
Spiral Sallet, czapka dla wszystkich klas - Zdobądź achievement Mission Accomplished w Spiral Knights.
Ściągamy grę, odpalamy, tworzymy dowolną postać. Przechodzimy tutorial. Potrzebujemy energię do reszty misji, więc wychodzimy i odpalamy grę na następny dzień. Kierujemy się na Rescue Camp, idziemy cały czas w górę, wchodzimy w budynek z arenami. Używamy windy i przechodzimy kolejne etapy, aż dojdziemy do Haven. Wchodzimy w windę i ponownie przechodzimy etapy aż dostaniemy achievement w Spiral Knights oraz czapkę w TFie.

Obrazek
Frontline Field Recorder, czapka dla wszystkich klas - Zdobądź achievement Local Cinema Star w Team Fortress 2.
Czapka nieco ciekawsza, zadanie nieco trudniejsze. Zgrywamy ciekawy replay z TFa (najpierw musimy wejść na serwer mający taką możliwość, zapisujemy go). Następnie odpalamy edytor, obrabiamy film w razie potrzeby, zgrywamy do pliku AVI. Tworzymy konto w serwisie Youtube, logujemy się przez TF2 i z TF2 uploadujemy wcześniej zgrane video. Po uploadzie pozostaje nam... nabicie 1000 wejść. Możecie cierpliwie czekać, możecie też skorzystać z metod publikowanych w internecie, wasz wybór.

Obrazek; Obrazek
Flamingo Kid (snajper) i Triclops (pyro) - zdobyć 2 achievementy w Super Monday Night Combat
Misja dość prosta, musimy zdobyć kolejno 5. i 20. level w SMNC. Po prostu grajcie w giereczkę, sama w sobie przypomina miks TF2 z grami MOBA i gra się w nią dość przyjemnie, zwłaszcza z kolegami w drużynie.

Obrazek
Bolt Action Blitzer, czapka dla wszystkich klas - zdobyć achievement w CrimeCraft GangWars
Instalujemy CrimeCraft GangWars i gramy do 6. levelu i dostępu do Sunrise City. Po wbiciu dostajemy achievemnt Key to the City i otrzymujemy czapę.

Obrazek
Gentle Munitionne of Leisure, czapka dla wszystkich klas - Wykonajcie 7 achievementów związanych z mapą sd_doomsday.

Obrazek
Full Head of Steam, czapka dla wszystkich klas - Wykonajcie 7 achievementów związanych z mapą cp_foundry.

I nic poza tym? W życiu, rozglądajcie się za tym, co Valve organizuje, nieraz da się zdobyć czapkę za bardzo proste do wykonania rzeczy!
Aktualna lista przedmiotów promocyjnych znajduje się zawsze na stronie wiki https://wiki.teamfortress.com/wiki/Promotional_items


10.2. Linki:

Tej gry od kilku lat nie tworzy Valve - tworzą ją gracze. Nie tylko od strony grającego tłumu - większość noszonych przez was czapek i używanych przez was broni to dzieło graczy, a w przypadku każdego zestawu tematy odnośnie statystyk broni i ich wyglądu liczyły dziesiątki stron. Samo Valve również namawia użytkowników do bycia kreatywnymi, co potwierdza choćby Contribute!; akcje, takie, jak Polycount Update (z którego 11 setów znalazło się już w grze!), czy Saxxy Awards.



Strony do śledzenia swoich plecaków, czy statystyk poza grą:
TF2Items - Możesz przejrzeć zawartość plecaka i aktualne wyposażenie postaci. Przy każdym wejściu w twój plecak strona tworzy jego historię.
TF2B - Ta strona nie tworzy historii, przy odświeżaniu jednak uzyskujecie aktualny co do sekundy stan plecaka.
OPTF2 - Kolejna strona do przeglądania plecaków. Tutaj możemy zobaczyć dokładniejsze dane itemów.
TF2Items na tf2cow - Zgadnijcie, jaka stronka? Tak, do przeglądania plecaków. Obok plecaka macie też odnośniki do plecaków osób z waszej friend listy. Stworzona przez Qbę, naszego wszędobylskiego statystyka i szalonego programistę.
TF2 Toolbox - Stronka tworzy spis ustalonych rzeczy z waszego plecaka. Świetna rzecz, gdy macie w cholerę itemów do zaoferowania, chcecie je wymienić, a nie chce się wam tego pisać ręcznie.
TF2 Profiles - Dużo różniastych rzeczy.
TF2 Stats - Statystyki. Zbiera ona informacje z publicznych plecaków i wyznacza ilość aktualnie istniejących czapek/przedmiotów. Podlicza też, ile to procent w zestawieniu ze wszystkimi kontami.
TF2 Timecard - Ponownie strona stworzona przez Qbę. Zbiera informacje odnośnie naszych postępów w czasie gry i odnotowuje, ile danymi klasami mieliśmy przegranych godzin w konkretnych dniach.
TF2Sig - Ta stronka, stworzona przez Lukiego (tak, na każdym kroku mamy powody do dumy) wygeneruje wam sygnaturkę na fora z konkretnych stron waszego plecaka.

Trade
Patrz punkt 5.

Inne przydatne strony
TF2 Maps - Największa aktualnie strona o tworzeniu nowych map. Tutaj też znajdziecie najnowsze i najciekawsze mapy tworzone przez ludzi, których wirtualne światy już się znajdują w grze!
Source SDK PL - A to polski serwis dotyczący kreowania map. Prócz TF2 interesują się innymi grami spod silnika Source.
Lista polskich serwerów TF2
GameBanana - tutaj ściągniecie skiny i mapy (oraz inne duperela, o których szkoda się rozpisywać).
tf2mods.net - młodszy, lepszy brat gambanana

Inne przydatne linki odnośnie, powiedzmy, lig TFa znajdziecie już w odpowiednim dla poradnika punkcie.

Ostatnio edytowano 11 lipca 2011, o 01:20 przez Xantraz, łącznie edytowano 3 razy
Avatar użytkownika
Xantraz
Darczyńca
 
Posty: 1648
Dołączył(a): 26 grudnia 2008, o 23:08


Powrót do Poradniki do Team Fortress 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron